Tienraivaaja


Vasta nyt jälkeenpäin olen ymmärtänyt, että olen toiminut usein tällä omalla polullani, tienraivaajana. Menin nuorena opiskelemaan miesvaltaiselle alalle ja sillä tiellä tuli taivallettua monta kymmentä vuotta.

Ammattikoulussa meitä tyttöjä oli luokallamme vain kolme ja poikia 13. Pojat pitivät meitä "hyvinä jätkinä " ja koulunkäynti sujui todella mutkattomasti. Ongelmia syntyi vain silloin, kun jouduimme jumppatunneille tyttöluokkien kanssa. Tytöt pitivät meitä kummajaisina, eivätkä päästäneet meitä edes pukuhuoneeseen vaihtamaan vaatteita, kun pelkäsivät, että kyttäämme heitä.

Työelämässä olen ollut monta kertaa ainoa nainen, miesten porukassa. Ilmapiiriltään nämä työpaikat ovat olleet niitä parhaita. Miehet ovat suhtautuneet läsnäolooni aina ihan hienosti, eivätkä ole paaponeet minua, paremminkin päinvastoin. Olen joutunut käyttämään taitojani ja ahkeruuttani, varmaan paljon enemmän kuin miehet samoissa hommissa. Onneksi työnteko on ollut minulle aina helppoa ja olen yleensä päässyt tavoitteissani eteenpäin.

Ongelmat alkoivat vasta siinä vaiheessa, kun menin isompaan työyhteisöön, jossa oli sekä miehiä, että naisia. Tosin miesten kanssa pärjäilin sielläkin ihan hienosti, mutta monet naiset alkoivat välillä heitellä kapuloita rattaisiin. Jostain syystä olen aina ollut naisille, kuin punainen vaate härälle. Jotkut heistä eivät kerta kaikkiaan pysty sietämään minua ja käyvät päälle kuin yleiset syyttäjät. 

Työpaikkoja etsiessä törmäsin usein mitä omituisempiin ennakkoluuloihin. Osa työnantajista ei suostunut missään tapauksessa ottamaan töihin naista. Joku sanoi, että heidän työpaikassaan, naiset eivät tee sitä tai tätä. Se on aina ollut miesten homma ja tulee olemaan maailman tappiin asti. Jotkut taas halusivat kokeilla, olisiko naisesta tähän hommaan. 

En olisi suostunut mistään hinnasta menemään yhteenkään näistä työpaikoista. Ja mielessäni manasin monta kertaa, että pitäkää tunkkinne. En siedä syrjintää, enkä halua olla mikään koekaniini, näille kokeilijoille. Naiset osaavat ja pystyvät tekemään, mitä tahansa, siinä missä miehetkin.

Onneksi ihmisten asenteet ovat vuosien myötä muuttuneet. Nykyisin naiset samoin kuin miehetkin, voivat valita ammattinsa mieltymyksiensä ja taitojensa mukaan. 

Toivon, ettei mummelit enää sano kenellekään. "Älä sinä tyttö koske tähän meidän laitteeseen, vaan hae nyt joku ammattimies paikalle". Tiedoksi vaan mummelille, että minä sen sinun laitteesi kuitenkin korjasin sen jälkeen, kun sinä poistuit paikalta. Ja toimiva peli siitä tuli 😉 

Nykyisin tuo ammattimies taitaa muutenkin jo olla, kiellettyjen sanojen listalla. Niin se maailma muuttuu.

Tässä ja nyt on kaikki hyvin. 😉 Toivottavasti sinullakin 💕








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti